Виховні години

5 клас

Виховний захід
« Права свої знай, обов’язки не забувай»
Мета:
·        поглибити знання учнів про права та обов’язки дітей;
·        вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті учнів;
·        навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини;
·        розвивати в дітей уміння орієнтуватися в життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці;
·                   виховувати повагу до законів України,  дисциплінованість.

Хід виховного заходу
Вчитель: Добрий день, шановні гості та учасники команд! Ми раді вітати всіх присутніх на правознавчому брейн-ринзі. Сьогодні у правознавчому двобої зустрічаються дві команди. Це команда «Правознавці» та команда «Юні юристи» (команди представляють свій девіз). Привітаємо учасників команд.

«Правознавці» – девіз: «Ми правознавці хоробрі,згуртовані.
             Правами дітей дуже схвильовані!»
«Юні юристи» – девіз: «Наша команда «Юні юристи»,
             Нема у нас часу навіть присісти.
             Права захищати беремось одразу,
             Нікого ніколи не дамо ми образить.»

Вчитель: як на кожному солідному конкурсі Ваші знання оцінюватиме компетентне журі – _______________________________________________.
 А також у проведенні сьогоднішнього змагання мені буде допомагати учень–консультант, _________________.
         Сьогоднішня наша зустріч має назву «Права свої знай, обов’язки не забувай!». В наш час існує таке явище як те, що учні знають свої права, і то лише ті, які їм вигідні. Та можуть зовсім не знати обов’язки та заборони. Тому сьогодні ми пригадаємо права та обов’язки дітей.
Перш, ніж розпочати змагання я запрошую до слова учня-консультанта, який виступить перед вами з повідомленням про історію створення Конвенції ООН про права дитини.

Учень-консультант: 20 листопада 2014 року виповнюється 25 років із дня прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Конвенції про права дитини. Конвенція – це міжнародний документ.
      Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролись за дітей самотужки, і нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися в місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей – Декларацію прав дитини.
Декларація – офіційне проголошення основних принципів, а також документ в якому вони викладені.
      1945 року, після закінчення Другої світової війни – найжахливішої і найжорстокішої війни на всю історію людства –народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). ООН – міжнародна організація, до якої входить більше, ніж 150 країн світу. До речі, одним із її засновників була Україна. Ця організація, яка приймає міжнародні закони за згодою держав і намагається контролювати їх дотримання, стежити за безпекою у світі і не допускати війни.
      10 грудня 1948 році держави, що увійшли до ООН, підписали загальну декларацію прав людини.
     Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом – і жодного слова про дітей. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

І тур.
Шановні учасники, я думаю, ви уважно слухали учня-консультанта і зараз ми переходимо до І туру наших змагань, який називається «Бліц-вікторина». Кожна команда по черзі отримує запитання та відразу дає відповідь. Якщо команда не відповідає, право відповіді передається другій команді. Одне запитання оцінюється в один бал.
 1) Офіційне проголошення основних принципів, а також документ в якому вони викладені… (Декларація).
2) Офіційний документ, що приймається законодавчим органом в особливому порядку та має вищу юридичну силу…  (Закон).
3) Основний закон держави… (Конституція).
4) Коли була підписана загальна Декларація прав людини? (10 грудня1948 р.)
5) Коли відзначається Всесвітній день прав дитини? (20 листопада)
6) Що означає слово «конвенція»? (міжнародний документ)
7) Коли було прийнято Конвенцію ООН про права дитини? (1989 р.)
8) Міжнародна організація, яка прийняла Конвенцію про права дитини? (ООН)
9) основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов до всебічного розвитку несуть … (батьки)
10) Де вперше прийняли Декларацію прав дитини? (у Женеві)
11) Який документ отримує дитина одразу після народження? (свідоцтво про народження)
12) Чим право відрізняється від обов’язку? (Право-можу, обов’язок – треба)

ІІ тур
Вчитель: Дякую, учасники! Ви дуже добре проявили себе у бліц – вікторині. А зараз ми пригадаємо права та обов’язки дітей. Таким чином походимо до ІІ туру, який має назву «Правовий тренінг». Правовий тренінг проведе з вами учень-консультант.
Учень-консультант: Дорогі друзі, зараз вашій увазі буде представлена презентація «Права свої знай, обов’язки не забувай». Після того як ви переглянете презентацію, ви отримаєте конверти з картками, де будуть написані права та обов’язки дітей. Ваше завдання: команда «Правознавці» відбирає права дітей, а команда «Юні юристи» обирає обов’язки дітей. Та прикріпити до відповідного стовпчика на плакат, підходячи до плакату по черзі.
(кожна правильно прикріплена картка дає команді 1 бал)
       По завершенню кожна команда повторює права та обов’язки дітей .

ІІІ тур
Вчитель: А зараз я попрошу підійти до мене капітанів команд . І я оголошую початок ІІІ туру, який має назву «конкурс капітанів». Ваше завдання  з’єднати права дитини з відповідними обов’язками. За кожне правильне зۥєднання ви отримуєте 0,5 балів.

ІV тур
Вчитель: Ви дуже добре знаєте  права та обов’язки дітей. Але хочеться дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати. Оскільки, іноді люди знаючи права порушують їх.
Отже, давайте проведемо «Казкову правознавчу лотерею», але спочатку пригадайте казки, де порушуються права (Червона Шапочка, Вовк та семеро козенят, Гаррі Поттер, Івасик Телесик, Кривенька качечка, Царівна-жаба, Дюймовочка).
Ваше завдання: по черзі зі скриньки ви тягнете лотерею, на якій описана негативна ситуація, у яку потрапив той чи інший казковий герой. Команда повинна визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя. (кожна правильна відповідь 1 бал)

Ситуація 1
Мачуха з ранку До вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі.
Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

Ситуація З
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі.
Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)

Ситуація 4
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу.
Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

Ситуація 5

Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство.
Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)

Ситуація 6
 Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
 Які права дитини порушив Вовк?
 (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)

Ситуація 7
 Карабас - Барабас тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!
Яке право порушено стосовно акторів?
 (Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують захист дітей від нанесення їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації.)

Ситуація 8
 Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці.
Яке право порушено стосовно Кая?
 (Королева порушила право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)

V тур
Вчитель. Молодці! А продовжуємо тему правопорушень. І зараз ми переходимо до ІV туру – це  відео конкурс. Кожній команді по черзі буде представлений фрагмент мультфільму. Команда повинна визначити яке правопорушення було вчинено героєм мультфільму.
(кожна правильна відповідь 1 бал)

VІ тур
Вчитель: «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама не права. Отже, я пропоную вам, шановні учасники, конкурс «Театральна вистава».
Зараз кожна команда по черзі буде розігрувати невеличкі ситуації для команди-суперниці, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Команда-суперниця повинна визначити, чому той чи інший герой не правий.
(правильна відповідь 1 бал)

Вистава 1
Мати. Скільки можна казати тобі — після одинадцятої години ти маєш провести своїх гостей. Ваша жахлива музика дратує усіх!
Син. Але ж, мамо! Ти все одно не спиш у цей час. До того ж, я маю право на свободу мирних зібрань!

Вчитель. Про що слід знати матері хлопчика, щоб обґрунтувати неприйнятність його дій?
(дитини має право на свободу асоціацій та мирних зібрань. Але у даному випадку поведінка сина утискує права і свободи інших членів родини, що є порушенням порядку.)

Вистава 2
Учитель (звертається до учня). Скажи, будь ласка, чому ти не готовий до уроку?
Учениця. Я вирішила зовсім не відвідувати ваші уроки фізики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.
Учитель. Але шкільну програму з фізики ти маєш вивчати.
Учениця. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви – занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.
Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.
Учениця. Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

Вчитель: Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?
(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але  висловлювання власної думки не повинно завдавати шкоди репутації та гідності іншої особи.)

Вистава 3
Мати. Доню, я йду на роботу. Будь ласка, прибери у своїй кімнаті, помий після себе посуд, сходи в магазин.
Донька. Але ж, мамо, у мене завтра контрольна!
 Мати. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.
Донька. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь-якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.

Вчитель: Чи права донька?
(Жодну дитину не можна примусово залучати до праці, але обов’язок дитини виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоровۥю та виконувати всі види самообслуговуючої праці. )

Вистава 4

МАТИ. Донечка, вже восьма година ранку, час йди до школи?
ДОНЬКА. Але я дуже хочу спати і в мене немає сил йти до школи.
МАТИ. А як же уроки?
ДОНЬКА Нікуди уроки не подінуться. І крім того я маю право на відпочинок.

Вчитель. Чи порушує мити права доньки?
(Дитина дійсно має право на відпочинок, але обов’язок дитини сумлінно навчатися та активно працювати на уроках)

VІІ тур
Вчитель: Ми дуже багато говорили сьогодні про права та обов’язки дітей. Пригадували казки, де порушуються права дітей, розігрували життєві ситуації, де згадувалося про права та обов’язки учнів. А ще про права та обов’язки згадується у віршах. Тож наступний наш конкурс «Поетичний».
Завдання кожної команди продекламувати вірш про права та обов’язки дітей.
Оскільки конкур поетичний, то в журі я також хочу запросити керівника гуртка «Художнє слово» , яка допоможе членам журі оцінити цей конкурс. (максимальна кількість балів – 5)

«Правознавці»
 Я маю право жити  на Землі,
Творити, дихати,  учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну  восхвалять,
Боротися  за неї і за честь стоять,
Безкрайнії  поля її любити
І щовесни журавликів із вірою зустріти.

Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так  безмежно чарівну,
І на поля зі  стиглим житом.

На  золотаве  сонце    в небесах,
Що  щедро Україну зігріває
На соловейка спів в гаях
 І на любов  батьків, безмежну і  безкраю!

«Юні юристи»
“Я маю право!” – скрізь лунає.
Права свої ж бо знає дітвора –
Та все частіше забуває –
“Обов’язки виконувать пора!”

Куди не глянь – одні розумні…
Усе, що хочеш, говори.
А де поділися слова літературні?
По коридорах чуються лайки.

І де повага до усіх довкола,
Чому ніхто не хоче зрозуміть?
Права для всіх одні єдині,
Не має права: інших не любить!

Вчитель: Наша зустріч добігає до кінця. Тож підведемо підсумки нашої зустрічі.
(Слово журі, визначення команди-переможниці)
Голова журі: Дорогі учасники команд. Хочемо подякувати вам за прекрасну підготовку та професійні виступи. Ви показали чудові знання , добре знаєте свої права та обов’язки. Члени журі дуже уважно перевіряли ваші відповіді і намагалися об’єктивно оцінити ваші виступи. Хочу сказати вам, що яке б місце ви не зайняли, сьогодні приймали участь ви не дарма – знання по праву і правознавству завжди знадобляться і допоможуть в житті. Тож у будь-якому випадку не засмучуйтесь. Ну а зараз головне. Друге почесне місце посіла команда «________________________________________». Вітаємо їх і бажаємо успіхів на майбутнє.
(Вручення капітану диплома та пам’ятних сувенірів кожному учаснику).

                    За підсумками гри, з різницею в __________ бали, перемогла команда «___________________________________». Дякуємо за добрі знання та активну участь у конкурсах.
(Вручення диплому та сувенірів переможцям конкурсу)

Вчитель: Шановні учасники команд! Я хочу вам на згадку про сьогоднішню гру подарувати невеличкі брошури про права та обов’язки дітей.

Вчитель: Ну, ось. Тепер у вас в руках є знання. Вивчіть їх і пам’ятайте завжди. Пам’ятайте свої права, але не забувайте ніколи: Ваше право не повинне порушувати права інших дітей. Боротися за права людей, відстоювати їх …
Разом. Це круто!
(На тлі мелодії «We are the world» звучить пісня)

В руках тримаємо майбутнє ми
І змінимо цей світ
Ти Україно зустрічай
Нового покоління  цвіт
Для нас не має перешкод
В досягненні мети
Ми горді, що могли свій шлях
Життєвий сьогодні віднайти

Приспів.    Ми за права, ми за свободу.
                   Ми об’єднаємо зусилля всі
                   В єдине ціле.
                   Робим вибір свій,
                   Бо патріоти ми.
                   Життя  зробити кращим зможем
                   Тільки ти і я!

Вчитель: Хочу побажати всім щасливої долі і вирости гідними людьми. Дякую за увагу і співпрацю. До нових зустрічей!







Методическая разработка классного часа для

5 класса

 «Память – основа знаний»

Данный классный час не претендует стать заменой диагностике, тренингу, серьезным психологическим исследованием. По форме это информационно-психологическое мероприятие, задача которого - привлечь внимание детей к процессам памяти, познакомить с некоторыми особенностями ее функционирования, побудить к саморазвитию, самовоспитанию.
Психологические упражнения на развитие памяти выполняются в игровой форме и не предполагают аналитической деятельности Учителя. Важно дать детям почувствовать уверенность в себе, показать возможность реального интеллектуального роста.
Мероприятие не требует длительной подготовки. Весь текст излагает учитель. Лишь небольшие фрагменты текста получает ученица, исполняющая роль греческой богини памяти Мнемозины.
Цели: пробудить у детей интерес к самопознанию, самовоспитанию; формировать положительную оценку способствовать самоорганизации, самодисциплине детей.
Оборудование:
а) положить на стол каждому ученику тетрадный лист бумаги для теста;
б) поручить оформительской группе (2 ученика) написать правила запоминания. Каждое правило написать на отдельной узкой полоске альбомной бумаги крупными буквами. Все желательно сделать в одном стиле. Всего должно быть 7 полосок (6 правил + название
Правила запоминания
1. Запоминай надолго
2. Будь внимателен
3. Учи осмысленно
4. Рисуй, ищи связи
5. Составляй план
6. Повторяй с перерывами
Оформление класса
На перемене перед классным часом написать на доске 3 задания:
а) для первого упражнения:
Мыло, стул, мяч, лодка, банан, ковер, книга, лес, река, пробка, рыба, парта, дом, ваза, кот, орден, море, школа, трава, зебра.
Результаты:
- от 18 до 20 слов - великолепно;
- от 15 до 17 слов - это еще хорошо;
- от 10 до 14 слов-средне;
- меньше 10 - вы не умеете пользоваться вашей памятью;

План классного часа

1. Интерактивная беседа.
2. Мини-лекция «Что такое память?»
3. Тест «Хорошая ли у вас память?»
4. Игра «Рецепты Мнемозины».
5. Составление памятки «Правила запоминания».
6. Домашнее задание.
7. Подведение итогов (рефлексия).

Ход классного часа

I. Интерактивная беседа

Классный руководитель. Здравствуйте, ребята. Сегодняшний классный час посвящен развитию пашей памяти. Представляю вам гостью из Древней Греции - богиню памяти Мнемозину.
Мнемозина. Мое имя произошло от греческого слова «мнемо», что значит «память».
А теперь я хочу задать вам несколько вопросов по греческой мифологии.
- Какие музы покровительствовали искусствам и наукам?
Дети произвольно называют имена древнегреческих муз (достаточно 3-4):
1. Эрато - лирической поэзии.
2. Эвтерпа - лирической песни.
3. Каллиопа - эпической поэзии и знания.
4. Клио - истории.
5. Мельпомена - трагедии.
6. Полигимния - гимнической поэзии.
7. Терпсихора - танца.
8. Талия - комедии.
9. Урания - астрономии.
Мнемозина. Мало кто знает, что матерью всех муз была Мнемозина. Как вы думаете, почему именно богиня памяти была матерью всех муз?
Примерные ответы детей:
- Потому что нельзя научиться ни танцам, ни музыке, ни литературе, ни истории, если не будет памяти.
Мнемозина. Как вы считаете, для чего сейчас нам нужна память?
Примерные ответы детей:
- Нужна, чтобы учиться.
- Чтобы знать свой дом, своих близких.
- Чтобы знать язык и уметь общаться.
- Чтобы знать, что можно есть и пить, а что нельзя.
- Чтоб научиться делать машины, лечить людей, строить дома.
Мнемозина. Как вы думаете, почему приемы запоминания назвали мнемотехникой?
Примерные ответы детей:
- По имени богини памяти Мнемозины. «Мнемо» по-гречески означает «память».
- «Мнемо» - это память, значит, мнемотехника - это техника памяти.
Мнемозина. Есть ли у вас какие-нибудь свои приемы запоминания?
Дети рассказывают о своем опыте.
Какие правила школьной программы вы запомнили с помощью таких приемов?
Примерные ответы детей:
- «Степка, хочешь щец - фи» - в этой фразе все глухие согласные звуки русского языка.
- «Каждый охотник желает знать, где лежит фазан» - 7 цветов радуги.
- «Цыган встал на цыпочки и сказал цыпленку «цыц» - правописание ы-и после ц.
Мнемозина. Поднимите руки, кто доволен своей памятью.
Дети поднимают руки.
А кто хочет улучшить свою память?
Дети поднимают руки.
Сегодня вы узнаете, как можно улучшить свою память. Я вам в этом помогу. Но сначала вам нужно послушать лекцию о том, что такое память.
Мнемозина садится за первую парту.

II. Мини-лекция «Что такое память?»

- Память, ее значение в жизни человека.
- Виды памяти: двигательная, зрительная, слуховая и словесная; кратковременная и долговременная.
- Запоминание: механическое и осмысленное.
Классный руководитель. Итак, каждый день мы узнаем что-то новое. Все, что узнает человек, хранится в памяти. «Память есть кладовая ума», - говорил Суворов.
Память - это психическое свойство человека, способность накапливать, хранить и использовать информацию. Без памяти люди не могли бы передавать накопленный опыт от поколения к поколению и человечество не могло бы развиваться.
Память бывает двигательная, зрительная, слуховая и словесная.
Представьте себе: идет урок и учитель объясняет новую тему- Мы слышим голос учителя - работает слуховая память, записываем слова в тетрадь - работает двигательная, зрительная и словесная память.
Когда работают все виды памяти, мы запомним 16 слов из 20, когда мы только слушаем - запомним лишь 5 слов. Теперь вам понятно, почему учитель требует слушать и записывать его объяснения.
Так запоминается в 3 раза больше информации.
Запоминание может быть осмысленным и механическим. Когда понимаешь правило, его легко учить - это осмысленное запоминание. А когда не понимаешь, приходиться запоминать механически. Все знают, как это долго и тяжело.
Таблицу умножения мы запоминаем надолго - это долговременная память, а вот вчерашний сериал уже сегодня можно забыть - это кратковременная память.
Когда мы что-то запоминаем, мы это связываем с тем, что уже есть в нашей памяти. Поэтому чем больше человек знает, тем больше связей он может установить, тем легче ему запомнить что-то новое. Становится понятно, почему учителя советуют нам побольше читать.
Человек может хранить в кладовых памяти огромное количество информации. По расчетам ученых каждый из нас способен запомнить миллионы книг. Но мы - из-за лени или по незнанию - используем лишь маленькую частичку своего мозга.
Некоторые исторические личности обладали удивительной памятью. Например, Александр Македонский и Юлий Цезарь знали в лицо и по имени всех своих солдат, а их было свыше 30 тысяч у каждого. Такими же способностями обладал и Наполеон.
Все эти великие люди упорно работали над своей памятью, развивали ее и достигли невероятных успехов. Помогли им в этом приемы запоминания, которые были известны с глубокой древности. Значит, память, как и мышцы, нужно тренировать, иначе «мозг заржавеет», как говорят психологи.

III. Тест «Хорошая ли у вас память?»

Классный руководитель. Сейчас вы проверите, хорошая ли у вас память. Результаты проверки вы можете никому не показывать. Они вам понадобятся, чтобы оценить свои силы.
На доске записаны 20 слов:
Мыло, стул, мяч, лодка, банан, ковер, книга, лес, река, пробка, рыба, парта, дом, ваза, кот, орден, море, школа, трава, зебра.
Я читаю вам эти слова, и вы можете изучать этот список в течение 1,5 минут.
Дети смотрят на доску, стараясь запомнить.
Теперь я закрываю этот список и даю вам минуту, чтобы записать на листке слова, которые вам удалось запомнить. Сколько слов удалось вам запомнить? Оцените ваши результаты (вы можете увидеть их на доске):
- от 18 до 20 слов - великолепно;
- от 15 до 17 слов - это еще хорошо;
- от 10 до 14 слов-средне;
- меньше 10 слов - вы не умеете пользоваться вашей памятью.

IV. Игра «Рецепты Мнемозины»

Классный руководитель. Итак, мы хотим улучшить свою память. Какие рецепты нам пропишет Мнемозина?
Мнемозина выходит к доске. В руках у нее б полосок бумаги, на которых записаны правила запоминания. По ходу действия она читает правило и прикрепляет полоску липкой лентой к доске.
Мнемозина. Для улучшения памяти есть несколько рецептов. Рецепт первый: поставить цель - запомнить надолго.
Классный руководитель. Понятно, для школьных знаний нужна долговременная память. Эти знания пригодятся нам на всю жизнь. Еще что посоветуете?
Мнемозина. Рецепт второй. Чтобы улучшить память, нужно внимание, внимание и еще раз внимание!
Классный руководитель. Да, но не каждый умеет на уроке сконцентрироваться. Проверим, нужны ли нам таблетки внимания? Послушайте небольшой рассказ:
Восьмого апреля около Казани произошла дорожная авария. Товарный состав, подходя вечером к станции, сошел с рельсов. Поезд состоял из 27 вагонов; в 12 была солярка, а в 15 - вино. Две цистерны солярки по 40 тонн и 4 цистерны вина были повреждены, и смесь из вина и дизельного топлива вылилась на автостраду, из-за чего упал набок 10-тонный грузовик, перевозивший подсолнечное масло, и все масло вылилось на дорогу. К счастью, никто серьезно не пострадал, и только водитель грузовика получил легкие ушибы.
А теперь дайте ответы на вопросы:
1. В какое время года произошло событие? (Весной - 8 апреля.)
2. Каких вагонов было больше - с вином или с соляркой? (С вином.)
3. Сколько цистерн с вином было повреждено? (4 цистерны.)
4. Чего больше разлилось - вина, солярки или масла? (Вина.)
5. Сколько было всего вагонов? (27.)
6. В какое время суток произошло крушение? (Вечером.)
Классный руководитель. Да-а, мы увлеклись цифрами и не обратили внимания на обыкновенные вещи. Значит, таблетки внимания нам нужно принимать еще очень и очень долго. Как еще можно улучшить память?
Мнемозина. Рецепт третий - самое сильное средство - ассоциации.
Классный руководитель. Ассоциации - это связи: между предметами, словами, понятиями.
Вы помните наше первое упражнение, когда мы пытались запомнить 20 слов и у нас это плохо получилось? (Показывает слова из первого упражнения, записанные на доске.)
А теперь мы попробуем запомнить 20 слов с помощью ассоциаций.
Я читаю те же слова, но в паре с каждым словом будет другое слово, которое вам нужно запомнить. Но первое слово будет как бы подсказкой, ассоциацией для второго.
Внимание, смотрим и слушаем. Наша задача - запомнить второе слово из каждой пары.
Учитель читает слова, записанные на доске, добавляя к ним пары новых слов, которые нужно запомнить (новые слова записывать на доске не нужно).
Мыло - мочалка, стул - стол, мяч - футбол, лодка - весло, банан - гроздь, ковер - самолет, книга - учебник, лес - чаща, река - разлив, пробка - бутылка, рыба - килька, парта - класс, дом - мама, ваза - букет, кот - собака, орден - герой, море - шторм, школа - дневник, трава - газон, зебра - полоска.
А теперь проверим, как вы запомнили пару каждого слова. Я читаю слово, а вы называете его пару. Если никто не запомнил, я рисую на доске нолик. Максимальное количество слов, которые вы можете запомнить, - 20.
Учитель вновь читает слова, которые написаны на доске, ученики хором выкрикивают их пары. Если дети молчат, учитель рисует на доске ноль.
Ну вот, сразу видно, что таблетка ассоциации очень эффективна.
Давайте используем ее для запоминания хронологической таблицы.
Наша задача - быстро запомнить все даты с помощью ассоциаций. Я, например, легко запомню первую дату:
- сначала разобью ее на 2 числа: 12 и 42;
- для каждой половинки установлю связи - ассоциации;
- 12 - Ледовое побоище - лед бывает зимой - зимняя сказка «12 месяцев» - это первое число;
- 42 - это номер моего дома.
Значит, Ледовое побоище у меня в памяти закрепилась как «"12 месяцев" в моем доме».
Примерно так я буду запоминать 3 даты, а четвертую запомнить легко - в 1709 году Петр Первый победил шведов на суше, под Полтавой, а через 5 лет (на «пятерку») разгромил их на море, под Гангутом. Вообще, всегда легче запоминать несколько дат, чем одну.
А теперь я даю вам 5 минут, чтобы вы установили свои связи для этих 4 дат. Только в классе должна быть абсолютная тишина. Потом вы поделитесь с нами своими находками, может быть, кому-то помогут ваши ассоциации.
Дети думают, затем поднимают руки, рассказывают о том, какие связи они смогли установить, чтобы запомнить даты 3 битв.
А теперь, уважаемая Мнемозина, вы можете проверить, хорошо ли пятиклассники запомнили эти 4 даты.
Мнемозина (задает вопросы в быстром темпе).
- В каком году была Куликовская битва?
- Когда произошло Ледовое побоище?
- В каком году была Полтавская битва?
- В каком году русский флот впервые победил шведов на море?
Дети все вместе быстро отвечают с мест.
Результат прекрасный! А теперь четвертый рецепт - учить осмысленно, не зубрить механически.
Классный руководитель. Отдельные слова и даты учить нетрудно, а как запомнить большой текст?
Мнемозина. Нужно разбить текст на части. В каждой части найти ключевые слова, составить план и пересказать по плану. Это мой пятый рецепт.
Классный руководитель. А читать и пересказывать лучше вслух. Говорят, так всегда делал Авраам Линкольн, наверное, потому и стал первым американским президентом.
Мнемозина. И последний рецепт - повторение! Но это лекарство нужно принимать с умом! Передозировка тут ни к чему!
Классный руководитель. Да, как это ни странно, психологи заметили, что лучше повторить материал 2 раза с перерывом в 5-10 минут, чем повторять б раз подряд!
Мнемозина. На прощание раскрою еще один секрет. Для памяти нужно побольше кислорода и совершенно противопоказаны курение и алкоголь.
Классный руководитель. Спасибо, это очень важная информация.
Мнемозина. Я раскрыла вам только частичку секретов памяти. Остальные секреты вы сможете открыть сами, если будете развивать свою память. А теперь меня ждут музы. Прощайте. Выходит за дверь или садится за парту.

V. Составление памятки «Правила запоминания»

Классный руководитель. Ну а результат нашего классного часа - на доске. (Показывает на 6 полосок бумаги, прикрепленных к доске.) Как мы назовем этот результат? (Прикрепляет к доске название - «Правила запоминания».)
Дети (вместе). Правила запоминания!
Классный руководитель. Давайте еще раз прочитаем эти правила.
Дети по очереди читают пункты правила.
1. Поставь перед собой цель - запомнить надолго.
2. Будь внимателен, не отвлекайся.
3. Учи осмысленно, не зубри механически.
4. Рисуй картинки, схемы, ищи ассоциации.
5. Большой текст разбей на части, составь план.
6. Повторяй с перерывами.

VI. Домашнее задание

Классный руководитель. На доске записаны названия планет Солнечной системы в порядке их приближения к Солнцу. Представьте себе, что нам нужно запомнить их в такой же последовательности. Для этого можно составить из них какой-то текст, пусть даже нелепый и смешной. (Читает слова, записанные на доске: Меркурий, Венера, Земля, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.)
У меня, например, получилось так: «Меркурий танцует с Венерой, Земля с Марсом, а Юпитер с Сатурном с криками «Ура!» бросились на Нептуна, но тот сказал, что они Плутоны».
Придумайте свой текст, для того чтобы быстро запомнить эти названия.

VII. Подведение итогов (рефлексия)

Классный руководитель. Ребята, сегодня вы познакомились с приемами развития памяти. Как вы чувствуете, помогут ли вам эти приемы?
Примерные ответы детей:
- Запоминать стало интересно, зубрежку можно превратить в игру.
- Учиться, оказывается, можно и без мучений.
- Почувствовал уверенность в себе.
- Захотелось стать лучше, умнее.
- Почувствовал удивление оттого, что мы используем такую малую часть своей памяти.




Диспут по теме "Интернет: друг или враг?"
Данное воспитательное мероприятие по теме “Интернет: друг или враг” ориентировано на то, чтобы помочь детям разобраться, какую помощь приносит работа с компьютером, с Интернетом и в чём отрицательные стороны. Внеклассное мероприятие построено на принципах позитивности, духовности, целостности, индивидуального подхода и саморазвития личности. В течение занятия поддерживается атмосфера доброжелательности, помощи, сотрудничества, активизируются познавательные процессы. Эти задачи решаются на трёх уровнях, на которых они должны создать пространство возможностей, обогащённую развивающую среду.
·         информативном;
·         на уровне осознания;
·         коррекционном;
·         личностном.
2. Задачи.
·         дать обучающимся знания о локальной сети Интернет, учить рассуждать по теме “Интернет: друг или враг”, учить делать выводы о негативных и позитивных сторонах виртуальной и реальной жизни;
·         обогащать словарный запас обучающихся;
·         развивать речь обучающихся через создание ситуаций, провоцирующих речевую активность;
·         коррегировать мыслительные операции анализа, синтеза через умение рассуждать;
·         воспитывать ответственность в выборе своих приоритетов
3. Результативность: может быть разной для каждого из детей.
Коррекционно-развивающий эффект заключается в желании обучающихся продолжать встречи, идти на контакт с учителем, логопедом, одноклассниками, искренней заинтересованности и открытости, в использовании полученных знаний, умений, опыта в других видах деятельности: игре, учении, общении.
4. Подготовительная работа.
Анкета
(для детей, выполняется совместно с родителями)
·         Кто в Вашей семье пользуется Интернетом________________________________
·         Пользуешься ли ты Интернетом? да нет
·         Как долго работаешь в Интернете?_______________________________________
·         Какие сайты посещаешь чаще всего?______________________________________
·  Отметь, что тебя привлекает в Интернете (поставь “галочку” около ответа)игры в режиме он – лайн возможность скачивания игра, чтение книги и другое______________________________________________________________
Ход внеклассного мероприятия
I. Организационный момент.
II. Введение.
1. Объявление темы классного часа.
Послушайте стихотворение и попробуйте догадаться, о чём мы сегодня будем говорить на классном часе.
Странная штука жизнь виртуальная Хоть электронная – все же реальная, Здесь проще общаться, труднее обидеть, Здесь можно любить, и увы – ненавидеть. Все, правда, запутано этом мире, Здесь чувства всегда умещаются в строчки
Высказывания детей.
Учитель: ваши анкеты показали, что вы, ребята , все знаете , что такое Интернет и каждый из вас или сам выходил в Интернет, или наблюдал, как это делают родители или друзья. Сегодня мы поговорим с вами о том, Интернет для нас –друг или враг? Что несёт для нас работа с компьютером –добро или зло? И в конце занятия мы подарим листочки , которые вы заработаете за хорошую работу, правильные ответы одному из деревьев (на доске изображены деревья с надписями “Интернет –мой друг”, “Интернет –мой враг”) .
III. Актуализация материала.
1. Беседа по вопросам.
За правильные ответы дети в ходе занятия получают жетончики в виде разноцветных листочков, чтобы в конце занятия украсить ими одно из двух деревьев, изображённых на доске.
Ребята, вы, наверное, слышали, что в играх, по телевизору часто говорят такие слова: “жизнь виртуальная, реальная”.
Как вы понимаете – что такое реальная жизнь?
Предполагаемые ответы: реальная жизнь – личная жизнь каждого человека (чтение, музыка, учеба, общение, друзья, каникулы, увлечения, спорт, взаимоотношения, семья и т.д.)
Что же из себя представляет виртуальная жизнь?
Предполагаемые ответы: виртуальность– это вымышленный, воображаемый объект или субъект, отношение или действие, которое не присутствует данный момент в реальной жизни, а созданный человеческим воображением, другими словами это фантазия и вымысел.
Виртуальная жизнь – искусственная реальность, созданный техническими средствами мир, передаваемый человеку.
Как вы думаете, какие технические средства создают искусственную реальность?
Предполагаемые ответы: компьютер, Интернет.
2. Историческая справка.
Интернет – это глобальная компьютерная сеть, которая связывает между собой пользователей компьютерных сетей и пользователей ПК
Вы, наверное, слышали, что Интернет ещё называют Всемирной паутиной. Эта идея – Всемирной паутины – родилась в 1989 году в стенах Европейского совета по ядерным исследованиям и предложил её знаменитый британский ученый Тим Бернерс-Ли. В 1990 году состоялось первое подключение к Интернету по телефонной линии. В 90-е года Интернет проникают во все американские дома, появляются первые социальные сети. В 2000 году Интернет прочно входит в повседневную жизнь.
Как вы думаете, почему Интернет стал пользоваться популярностью? Что он дает человеку?
Предполагаемые ответы: по Интернету происходит поиск информации, устраиваются конференции, выставки, интервью и т.д. Обычный, “домашний” пользователь имеет возможность заказать через Интернет – магазин необходимый товар, узнать погоду, новости , завести друзей. поиграть в компьютерные игры в режиме он-лайн.
3. Работа в группах.
Дети делятся на 2 группы: 2 класс (“Кнопочки”), 3 класс (“Смайлики”).
В ходе общения за “круглым столом” дети обсуждают положительные и отрицательные моменты виртуальной жизни по направлениям:
·         поиск информации;
·         общение, дружба;
·         игра;
·         учёба.
Задание группе 2-го класса: отметить положительные моменты виртуальной жизни ;
Задание группе 3-го класса: отметить отрицательные моменты виртуальной жизни.
Предполагаемые ответы:

“Кнопочки”
“Смайлики”
Поиск информации
Быстро, доступно, в любое удобное время, возможность получить распечатку…
Дети мало читают, не развивается речь, не приобретается навык работы с первоисточником, нет доступа к редким изданиям, подлинникам.
Общение, дружба
Легкое общение, на большом расстоянии, легко завязываются знакомства, много друзей, в общении легко быть таким, каким хочется (смелым, успешным т.д.)…
Нет возможной поддержки и взаимопомощи, возможности пообщаться с глазу на глаз.
Можно придумать для себя любой образ, стиль поведения, т.е. надеть маску
Игра
Яркость, привлекательность, проведение досуга, игра на расстоянии (он-лайн).
Компьютер не выражает недовольства, прекрасный партнер, не предъявляет никаких требований.
Легко стать властелином и героем, как в игре.
Правила жестоки, можно всегда исправить ошибку и начать заново, можно изменить ситуацию, не доводя дело до конца.
Могут быть сбои в психике, совершаться преступления в реальной жизни, человек перестает ощущать реальность и действует так как привык действовать в компьютерной игре…
Учёба
Дистанционное обучение, обучение больных детей, инвалидов. Получение образования на расстоянии….
Нет живого общения с преподавателем, отсутствие воспитательного аспекта…
Выступления детей.
4. Продолжение беседы по вопросам.
Теперь мы знаем “плюсы” и “минусы” Интернета. А кто знает, что происходит, когда человек начинает злоупотреблять Интернетом?
С помощью учителя выясняют:
·         появляется зависимость от Интернета;
·         происходит потеря здоровья.
Каковы причины возникновения виртуальной зависимости?
Предполагаемый ответмалообщительность, отсутствие друзей, интересов, увлечений, недовольство собой.
Какие признаки говорят о том, что человек зависим от виртуального мира?
Предполагаемый ответ :раздражительность, агрессивность, замкнутость, снижение успеваемости, нарушение режима, конфликты в семье, ложь, ухудшение настроения, уход от реального мира, повседневные заботы игнорируются, неопрятность, безответственное отношение к себе и реальной жизни.
Легко ли избавиться от такой зависимости?
Предполагаемый ответ: очень сложно, часто необходима психологическая помощь.
Так какая же жизнь интереснее и безопаснее, реальная или виртуальная?
IV. Итог
Рефлексия
Выразите свои мысли по поводу нашего занятия, употребив только одно предложение: Я выбираю ………
Какое дерево виртуальной или реальной жизни расцветет в конце нашей беседы?
Проговаривая предложение, ребёнок прикрепляет свой листочек на одно из двух деревьев, изображённых на доске (над деревьями надпись “Интернет – мой друг”, “Интернет – мой враг”)
Вывод: мы все молодцы, потому что выбрали реальную жизнь и поняли, насколько важно живое человеческое общение. Посмотрите, какое красивое у нас дерево, всё с разноцветными листочками. Так и реальная жизнь должна быть цветной и красивой. Но не забывайте о тех, кто нуждается в помощи, приходите на помощь тем, кто нуждается в вашем внимании.

СЦЕНАРІЙ ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО УРОКУ-ГРИ
“ЧИ ЗНАЄШ ТИ СВІЙ КРАЙ”
для учнів 5 класів
Метарозвивати інтерес учнів до вивчення історії, географії, культури України та традицій рідного краю, зміцнювати їхнє почуття національної гордості й гідності, виховувати патріотизм.
Завдання:
– виховання в учнів 5 класів патріотизму, ціннісного ставлення до Батьківщини;
– усвідомлення духовної єдності з українським народом та своєї національної ідентичності;
– розширення кола знань з історії України та рідного краю;
– стимулювання дитячої спостережливості, уваги, ініціативи, творчості.
Примітка. Для роботи на уроці учні об’єднуються у дві команди.
Хід уроку
1.     Звучить у записі пісня «Океану Ельзи» „Я не здамся без бою”.
2.     Вступне слово вчителя.
Жодна з держав не може вважати себе ані розвиненою, ані демократичною, якщо її громадяни не знають свого минулого. Особливо потрібно його знати нам, українцям. Адже від нас цілеспрямовано, упродовж століть намагались відібрати історичну пам’ять, а отже, й позбавити національної гідності, перетворити на рабів із синдромом меншовартості. А тим часом наша історія, наша культура, наші традиції, може, й найдавніші у світовій цивілізації. Численні археологічні дослідження підтвердили, що на території сучасної України задовго до античної Еллади та Стародавнього Єгипту була високорозвинута культура.
Де коріння сильне й глибоке, там і дерево сильне, воно бурям і стихіям ста­вить могутній опір. Звісно, що сила дуба зберігається не лише в його могутньому стовбурі і пишній кроні, а й, переважно, — у корінні.
Перекотиполе зі слабким корінням безсиле у боротьбі з вітрами, які женуть його, куди їм заманеться. І не дивно, що воно зрештою опиняється у проваллі, де знаходить свій кінець.
Ви, юне покоління, є тією молодою парослю, з якої розквітне пишна крона нашого народу. Але, нагадую, за умови, що вона живитиметься глибоким корінням, яким є мова народу, його історія, культура, мистецтво, звичаї і традиції. Наскільки старанно ви їх вивчаєте та засвоюєте, якоюсь мірою покаже сьогоднішня патріотична гра “Чи знаєш ти свій рідний край?” Кожна команда отримає свої завдання, які їй потрібно буде вирішити. А нагородою для всіх буде дружба і гарний настрій.
3. Гра.
Завдання перше –  „Державні символи”
Командам пропонується назвати державні символи, які зберігаються у школі, вказати їх місцезнаходження. Поки одна частина команди працює над цим завданням, інша, залежно від отриманого завдання,  малює на дошці кольоровою крейдою прапор, а інша — герб України (можна також викласти державні символи з клаптиків кольорового паперу, природніх матеріалів, мозаїки тощо).
Завдання друге – „Хто більше”
Командам пропонується записати на дошці в алфавітному порядку назви міст, річок.
Варіант 1. Записати в алфавітному порядку назви українських міст (напроти кожної букви алфавіту по одній назві).
Варіант 2. Записати в алфавітному порядку прізвища видатних людей України (історичних діячів, учених, митців, героїв визвольних змагань).
Переможцями стають ті, хто запише більше назв.
Орієнтовно:
Варіант 1
Бар, Вінниця, Галич, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Кам’янець-Подільський, Львів, Мукачеве, Ніжин, Овруч, Рівне, Суми, Тернопіль, Ужгород, Фастів, Чернівці, Чернігів, Чортків, Шепетівка, Хмельницький.
Варіант 2
Буг, Десна, Дніпро, Дністер, Жванчик, Збруч, Лімниця, Прип’ять, Прут, Росава, Рось, Смотрич, Тетерів, Хомора, Черемош, Уж.
Завдання третє – “Історичне”
Варіант 1
1.     Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман)
2.     Кого з руських князів і за що іменують Великим? (Володимира Хрестителя)
3.     Як стародавні греки називали Дніпро? (Борисфен)
4.     Ім’я руської княгині-християнки. (Ольга)
5.     Автор першого збірника законів “Руська правда”. (Князь Ярослав Мудрий)
6.     Одне із штучних морів, створених на Дніпрі. (Каховське)
7.     Хто заснував Запорізьку Січ? (Д. Вишневецький — Байда)
8.     Герої якої битви поховані на Аскольдовій могилі? (Під Крутами)
9.     Назва міста України, жителів якого було винищено за наказом Петра І. (Батурин)
10.         Назвіть автора музики Гімну України. (Вербицький)
11.         Древньогрецький історик, який першим розповів про скіфів, або екологів. (Геродот)
12.         Населений пункт, іменем якого названо перше Євангеліє українською мовою.(Пересопниця)
Варіант 2
1.     Назва Києва у Скандинавських Сагах. (Кенугард – місто кораблів)
2.     Складне слово-назва природоохоронного заповідника в Україні. (Асканія-Нова)
3.     Основоположник української музики. (Лисенко)
4.     Хто з руських князів отримав титул короля? (Данило Галицький)
5.     Від чийого імені отримав назву руський алфавіт? (Кирило, Кирилиця)
6.     Хто були першими їздцями світу, приручивши коня? (Орії-сколоти (скіфи) 4350 літ до Христа)
7.     Звідки походила дружина турецького султана Роксолана Хурем? (З Рогатина)
8.     Назвіть ім’я сестри засновників Києва? (Либідь)
9.     Назва могили, в якій поєднано історію давньої, княжої доби і визвольної війни XX ст.(Аскольдова)
§  Назвіть 6 міст України, які були столицями (Київ, Камʼянець-Подільський, Харків, Галич, Батурин, Чигирин)
§  Як турецькі і татарські людолови називали українців? (Гяури, джаври)
§  Хто і в якій війні вперше запровадив партизанську тактику? (Сколоти (скіфи) проти перського царя Дарія, 513р. до Христа.)
Завдання четверте – „Не баримося, збираємося”
Варіант 1. „Зібрати козака в похід”. Команда отримує завдання зібрати козака в похід, відбираючи малюнки з козацьким спорядженням серед малюнків із спорядженням татаро-монголів, вікінгів, лицарів тощо, правильно називаючи усі елементи українського чоловічого костюму.
Бонусне запитання до команди: Для чого козаку чуб?
Чому запорізькі козаки носили довгі чуби? Чуб запорізького козака, або, як говорили необізнані люди, оселедець — це не просто елемент козацького способу, це ще й ціла легенда. По-перше, потрібно відзначити, що лише зрілі козаки, які вже встигли, що називається, понюхати пороху, мали право на довгий чуб. Така зачіска була під забороною для молодих воїнів. Це не свідчить про ієрархію, а показує, що досвідчені козаки за час проведених битв встигли «заробити» стільки гріхів перед Богом, що ніякими молитвами їх вже не замолити. Запорізький козак був упевнений в тому, що численні гріхи після смерті обіцяють йому лише одне — «горіти в пеклі». У зв’язку з цим треба було придумати якесь рішення, здатне пом’якшити козацьку долю. Вихід був знайдений. Він полягав у такому: козак не даремно відрощував собі чуба — саме за нього, змилостивившись, Господь таки витягне козака з пекельного полум’я. При цьому досвідчений козак мав носити оселедець так, щоб той спадав на ліву сторону. Це було потрібно для того, щоб волосся скидало нечисту силу, яка, нібито, сиділа у козака на лівому плечі і намагалася штовхнути того на безбожництво. Чуб був відмітною ознакою справжнього козака, який не забув про віру і усвідомив всі свої неправедні вчинки. Саме тому у полонених запорожців турки часто відрубували довгі чуби, щоб їхня віра похитнулася і порятунку з пекла можна було не чекати.
Варіант 2. „Зібрати дівчину на вечорниці”. Команда має правильно підібрати жіночий костюм, вибираючи малюнки з жіночими елементами українського національного костюму серед малюнків із зображенням російського, польського, татарського жіночого вбрання, правильно називаючи його.
Бонусне запитання до команди: Для чого дівчині коса?
З давніх-давен вважалося, що дівоча коса слугує для накопичення життєвої сили, необхідної для здоров’я і духовного розвитку. Уважне ставлення до своїх кіс означало турботу про себе і свою силу, бо якщо на голові безлад, то і в голові, ймовірно, також. Коса нагадує візерунок “безконечник” — символ зв’язку минулого й майбутнього. Наші прабабусі вірили, що заплетене у косу волосся “заплутує” недобрі думки оточуючих, тож дівчину з косою неможливо зурочити. Також існує безліч народних секретів: стригтися краще на новий місяць, щоб коси краще росли. Розчісувати волосся найкраще дерев’яним гребінцем з так званих “дівочих дерев” — яблуні, берези, вишні. Коси наших дівчат були довгі, справді до пояса. Це вважалося, і вважається ще й тепер в Україні за одну з найголовніших ознак дівочої краси. Довга коса — честь дівоча! Колись у наших селах парубки за негідну поведінку дівчини силоміць обрізали їй коси і це була ганьба… В селах України наші дівчата ще й досі бояться обрізаних кіс. Що ж до звичаю, як саме заплітати косу, то є різниця між Ліво-та Правобережжям. На Лівобережжі в будень дівчата робили рівний проділ, посередині голови, розчісували волосся на два боки і заплітали у дві коси. Заплетеними косами обвивали голову, ніби вінком. У неділю або в свято дівчата сплітали все волосся в одну косу і вплітали в неї кілька кольорових стрічок-кісників, що разом із косою звисали вздовж спини. На Правобережжі у будні дівчата так само обвивали голову кісьми, ніби вінком; у неділю ж чи на свято заплітали не одну, а дві коси і ті коси звисали вздовж спини без довгих стрічок. Крім того існували спеціально святкові зачіски дівчат на Київщині. Таких зачісок є дві: “у зв’язки” та “в колокілки».
Завдання пʼяте – „Що до чого”
Командам пропонується назвати предмети українського народного мистецтва і побуту.
Кінець форми
–  праски
2 –  люлька
3 – музичні інструменти (ТРІСКАЧКИ – набір дерев’яних дощечок (20), які нанизані на жильну струну й утворюють сухий та різкий звук. РУБЕЛЬ – дошка з нарізаними поперек зубцями. Найпоширенішим ударним інструментом у народній музиці є БУБОН (решітка). Легкий дерев’яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою, – це найпростіша конструкція бубна, що був відомий на Україні ще за часів Київської Русі. Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили вигляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику, входив до складу полкової музики війська Запорізького. Із західних областей України в інші регіони країни прийшов екзотичний ударний інструмент, що за специфічне забарвлення звуку зветься БУГАЙ. У невеличкій конусоподібній діжечці верхній отвір обтягнуто шкірою. До неї в центрі прикріплено пучок конячого волосся. Музикант зволоженими у квасі руками сіпає за волосся і видобуває найбільш стійкі звуки акорду).
4 – музичні інструменти (ТРЕМБІТА, РІГ, РІЖКИ. Трембіта, народний духовий дульцевий музичний інструмент, рід дерев’яної труби, обгорнутої березовою корою без вентилів і клапанів. Довжина до 3 м, діaметр (30 мм) збільшується у розтрубі; у вузький кінець трембіти вставляється рогове або металеве дульце (пищик). Висота звукового ряду трембіти залежить від її величини. Мелодію виконують переважно у верхньому реґістрі. Трембіта поширена у східній частині Українських Карпат, зокрема на Гуцульщині. Вона виконує роль інформатора про різні події на селі (колядників, що наближаються, весілля, смерть, похорон) відповідною кличкою чи сумною тужливою мелодією. На трембіті виконують також вівчарські награвання. Часом гру трембіти включають до оркестри. ВОЛОДИМИРСЬКИЙ РІЖОК отримав поширення у ХVІІ—ІХІХ ст. в центральних губерніях Росії. Ріжок має м’який тембр, дещо гугнявий, нагадує звучання гобою. За характером більш світлий).
5 –  дримба (варган) є давнім язичково-щипковим інструментом Карпатського регіону. Цей інструмент відомий під різними назвами у багатьох народів світу. Найпоширеніша його назва – варган (від грецького opyavov – органон, тобто інструмент). За іншою версією, варган походить від старослов’янського слова “варги” – уста.
6 – ліра — струнно-клавішно-смичковий інструмент із колесом, яке крутиться і тертям об струни видобуває звук. Цей інструмент мав ще одну назву –  рилля.
7 –  рогач
8 – прялка
Завдання шосте – „Частування ”
Ведучий звертає увагу дітей на те, що українці славляться своєю гостинністю і охоче приймають мандрівників, подорожніх, запрошують на гостину, і пропонує обдумати „Українське меню для іноземця” таким чином, щоб представити традиційні українські страви на Різдво (Варіант 1) і Великдень (Варіант 2).
Завдання сьоме –  „Україна співоча”
Варіант 1. Команда отримує завдання назвати чи проспівати народні пісні, в яких згадується червона калина.
Варіант 2. Команда отримує завдання назвати чи проспівати народні пісні, в яких згадується жито і пшениця.
Завдання восьме – „Переведи мене через Майдан”
Учасникам по черзі потрібно подолати перешкоди із завʼязаними очима, керуючись підказками команди.

4.                Підбиття підсумків. Після закінчення гри підбиваються підсумки, визначаються переможці.












Немає коментарів:

Дописати коментар